Opis świnki

logoSprytna Świnka Skarbonka – stworzona i opatentowana w latach 90tych przez prywatnego  doradcę finansowego Susan Becham. Wyróżnia się tym ze posiada cztery odrębne części w których można lokować pieniądze zamiast jednej. Dlaczego? Po co cztery części? Po to, aby nauczyć dzieci, że w życiu robimy więcej rzeczy z pieniędzmi niż tylko oszczędzanie i wydawanie na jeden cel, a później czekamy aż skarbonka (a w przyszłości portfel) się napełni. W dorosłym życiu nie tak to przecież wygląda – tylko część pieniędzy które zarabiamy możemy odłożyć, resztę przeznaczamy na opłacanie rachunków, jedzenie, ubrania itd., czasami też inwestujemy i pomagamy innym. Tego samego powinny się nauczyć dzieci aby takie posterowania były dla nich naturalne w przyszłości (zobacz również czym jest zasada trzech słoików).

Cztery części świnki to :
icon01 Wydawanie    icon02 Oszczędzanie    icon03 Inwestowanie    icon04 Pomaganie

icon01 Wydawanie:  dotyczy celów krótkoterminowych, czyli tego co dzieci mogą chcieć teraz, jak małe zabawki, słodycze, lody, naklejki itd., czyli rzeczy mniej wartościowe. Ta cześć ma na celu nauczyć dziecko, że cześć pieniędzy można wydawać na przyjemności.

icon02 Oszczędzanie: dotyczy celów długoterminowych czyli tego na co dzieci musza uzbierać w przeciągu pól roku, roku , jak większe zabawki, gadżety, wyjazdy ,gry , modne ubrania. Ważne jest tu podtrzymywanie motywacji do czekania i uczenie, że często nagroda jest oddalona w czasie.

icon03 Inwestowanie:  dotyczy nauki zwiększania wartości w czasie (spokojnie, nie wysyłamy dziecka na giełdę ;0) ). Chodzi tu o inwestowanie w rzeczy lub umiejętności które przyniosą profit w przyszłości  jak książki /inwestycja w wiedzę/, gitara, sztaluga, strój sportowy /inwestycja w talent/. Ważne jest też samo używanie słowa „inwestycja” tak, żeby było ono integralną częścią zarządzania pieniędzmi.

icon04 Pomaganie: dotyczy systematycznego przeznaczania części dochodu na pomaganie innym. Dlaczego? Dlatego że ludzie którzy pomagają innym są szczęśliwsi, czują się potrzebni, oraz doceniają to, co maja.Jest jeszcze reguła otwartej dłoni, która mówi o tym, że jeśli nasza dłoń jest otwarta i pomaga innym to jest również gotowa na cale szczęście i dobro które powraca. Jeśli dłoń jest zamknięta, to nic do niej nie wróci.

Do każdej świnki dołączone są naklejki z opisami poszczególnych części oraz naklejki dzięki którym dziecko może spersonalizować swoja Sprytną Świnkę i na przykład narysować swój upragniony cel. Ważne jest, aby dziecku nie narzucać na co ma przeznaczać pieniądze. Pozwólmy dzieciom popełniać błędy we wczesnym wieku, dzięki temu będą mogły wyciągnąć wnioski i unikać podobnych błędów w przyszłości.

Wymiary:  ok.21 x 14 x 13 cm | Materiał: plastik twardy, transparentny | Kolor: niebieski

sprytna świnka skarbonkasprytna świnka skarbonka sprytna świnka skarbonka sprytna świnka skarbonkasprytna świnka skarbonka

 

 

Zeszyt Ćwiczeń: książeczka  do rysowania, notowania i kolorowania. Zawiera wskazówki jak krok po kroku zapoznawać dzieci z finansowym ABC. Obejmuje takie tematy jak :  wymiana, planowanie,cele  krótko i długoterminowe, zarabianie, wydawanie, pomaganie.
Ta książeczka to  wspaniały pomysł na spędzanie czasu z dzieckiem i jeszcze lepsze poznanie go, sposób na dowiedzenie się jak dziecko myśli i jakie ma marzenia. Najlepsze efekty w uczeniu można uzyskać poprzez omawianie każdego zagadnienia z dzieckiem i pokazywaniu jak to wygląda w praktyce czyli na placu boju – patrz, chodzi o sklep  i wspólne zakupy.

Wymiary: format A4  210 x 297 mm | Ilość stron: 27

zeszyt-jeden

 

Planer zadań: po co ta tablica w zestawie i co z nią zrobić ?

Żeby dzieci mogły nauczyć się dysponowania pieniędzmi ,najpierw musza je mieć – dostać. Najczęściej otrzymywane pieniądze to kieszonkowe, jednakże samo wypłacanie dziecku pieniędzy  uczy je postawy roszczeniowej, a nie o to chodzi, nie tak funkcjonuje dorosły świat. Na pieniądze trzeba zapracować. A jak się to ma do dzieci? Jak to przełożyć na kieszonkowe? Ustalając  zakres obowiązków do spełnienia. Nie powinniśmy dzieciom płacić za pomaganie w obowiązkach domowych, bo każdy domownik takie obowiązki ma – to cześć życia w rodzinie. Możemy natomiast nagradzać postawę dzieci oraz pomóc w dodatkowych zadaniach jak pomoc przy sprzątaniu  samochodu, porządki w ogródku, pomoc przy opiece nad rodzeństwem , samodzielne ubranie się rano bez marudzenia , umycie zębów bez marudzenia, chętne odrabianie lekcji.

Zadania uzgadniamy z dzieckiem tak, żeby zasady były jasne  i zapisujemy na tablicy. Sprawdzamy codziennie jaki jest  rezultat i zapisujemy np. zaznaczając buźkę. Na koniec tygodnia  rozmawiamy z dzieckiem i chwalimy to co było dobre oraz nad czym można jeszcze popracować oraz wypłacamy kieszonkowe. Zarządzanie pieniędzmi powinno być fajne i milo się kojarzyć , wiec w żadnym wypadku nie wolno być niesłownym nie mówiąc o zabieraniu pieniędzy! Jeśli  chcemy coś ograniczać – ograniczajmy bajki i słodycze.

Wymiary: 15 x20 cm | Tablica suchościeralna, matowa | Marker do tablic suchościeralnych  z magnesem

/UWAGA: ze względu na małe elementy i możliwość połknięcia, marker należy trzymać koniecznie poza zasięgiem dzieci/

DSCF1330-a DSCF1336=a